Pajala är en av de få kommuner som gör helt tvärtom just nu och vågar vägra lågkonjuktur. 1000-tals nya jobb till en kommun med 6500 invånare. Då händer det saker. Har ett finfint hus med 4 sovrum till uthyrning. Om någon nu är sugen att flytta upp till byn omgiven av myrar å jobba inom gruvindustrin. Säg bara till. /V
Allmänt
Svåra val
Ska sluta jobba nu. Åka och handla.
Maxi eller Kvantum, vad ska jag välja? /V
Finbesök
Idag har vi haft en spännande dag här på jobbet. Inga mindre än Mona Sahlin, Peter Eriksson och Maria Wetterstrand med följe har varit på besök och haft möte hos oss. Naturligtvigtvis i sällskap av våra lokala politiker
Följt av en hel svans av journalister och kameramän. Mikrofoner och kameror överallt. Precis som det ser ut på tv var det. Fotograferna hade lilla julafton, när de fotade runt i Huset. Och hon med sne mun ni vet? Hon experten som brukar prata i fyran och skriva i aftonbladet. Hon var också här. Och Säpo såklart. Lika grå och coola som de ska vara. Själv höll jag lite lagom koll på att kaffet inte tog slut. Och stod och försökte se representabel ut. Och kunde nöjt konstatera att Mona fixat till frisyren. Hon såg riktigt snygg ut, faktiskt. /V
Konsten att äta snö
Jag och min vän Sofi har en sak gemensamt, när vi var små så skrämde våra föräldrar oss med att man fick mask om man käkade snö. Detta är en myt, det finns ingen mask i snö. Däremot kan det finnas en massa annan skit som kanske inte är så nyttigt, men mask finns det inte. 1986 var mitt tydligen mitt stora snö år … samma år som Tjernobyl exploderade… men Tjernobyl exploderade i april… jag vägrar tro att jag åt smutsig äcklig vårsnö. Nä nyfallet ska det va. /A
Gratis är godast
En mack i stan ska få en ny kedja som intar stationen. Marknadsföringsplanen var lika enkel som genialisk; fri tankning under en timme. Måttligt kaosartat. En från jobbet orkade pallra sig dit och kom tillbaka med 700 kr bensin i tanken. Och visst, hade man nu haft tid och ork så hade det väl varit värt det.
7 i 11 satte jippot igång. Kan nån gissa vad för kedja som ska öppna? /V