En väldigt mänsklig människa

Jag sitter och lyssnar på Mitt Piano och läser Mia Skäringers blogg. Mia är Mia från roll on på P3 och Mia och Klara på SVT.  Hon är väldigt rolig och väldigt mänsklig, hon skriver om det vardagliga livet med barnen, hunden och mannen.  Hon skriver om hur mamman tog henne till viktväktarna när hon var 13 och att hon då började utveckla anorexia.
"Jag tror det var jag som införde åldersgräns hos viktväktarna, jag tror det var min läkare som ringde och skällde på dom. Skit samma. Det funkade men det kostade. Jag blev smal men lite matfixeringsskadad i huvudet."
Hon är väldigt öppen och ärlig, både om sig själv, barnen och familjen.

"Jag längtar efter mina barn. Alfred med sina små torra armbågar och knäveck som behöver smörjas efter badhuset idag. Heli med sina små molusker som bara blir fler och fler som också måste smörjas. Men det är ju inte min vecka. Inte jag som sköter om, kammar , borstar tänder, smörjer, hämtar, lämnar och nattar förrän på söndag. Så jag får väl helt enkelt bara köra upp mitt kontrollbehov och min längtan i röva"

Det är vardag med ångest, dåligt samvete, treo, och barn

Läsvärt ? japp det är det, förbannat läsvärt. /A

En annan sida av Mia, som trashermorsan Tabita

En väldigt mänsklig människa

En miss

Jag har missat Klungans föreställning Det är vi som är hemgiften. Lite surt för jag har haft alla möjligheter att i alla fall försöka få tag på biljetter och dra till Umeå. Konstigt men kul sa Vera efter föreställningen i Luleå. Nu är den norrländska humorgruppen i människobyn och kör föreställningen på Södra teatern. Även Stockholmarna tycker detta är bra. En recensent skriver.
 ”andra stunder levererar de sketcher med helt vanliga punchlines och förlorar lite av sin magi. Men så träffar de återigen rakt på sårbarheten, den hjärtknipande hopplösheten hos sina figurer och showen lyfter sig i nackhåren”
”Det är ändå svårt att förklara vad som är så kul med en darrande man i kostym som kvider fram: ”Att hålla inne med känslorna det går väl bra, men att hålla ute djuren, det går fan inte”. Det måste ses”
 Jaha det känns ju lite surt att ens lathet har gjort att man missat detta, jag är nämligen ett stort fan av Klungan och det som de gjort hittills.  Fan också /A

En miss

Ser ut värre än man mår

Vad är poängen med att vara halvsjuk? Det vill säga för frisk för att stanna hemma i sängen, men tillräckligt sjuk för att se ut som fem svåra år. Känner mig som när jag var nio år igen. När man försökte få till den mest ynkliga rösten för att mamma skulle tycka det var okej att stanna hemma. Nu är det ju bara jag som hör mig, och jag är tyvärr stenhård. /V

Ser ut värre än man mår

En dålig dag

En dålig dag då man lyssnar på musik som inte gör saken bättre… man undrar i sitt stilla sinne vad man gör med livet…
Det var när du sa:
Du tar ju bara små små steg
Det händer ingenting, det där
Du måste våga chansa mer
Våga se vart det bär
Mitt piano-små små steg 
http://www.myspace.com/mittpiano

I helgen kommer landsförädaren hem, vi ska dricka billigt vin. /A

En dålig dag

Anna informerar

Vad gör kor? Igår satt jag som vanligt och lyssnade på morgonpasset i P3 och ämnet kor dök upp. Eftersom jag gillar kräken så spetsade jag öronen. Idag går svenska kor ute på sommaren och så får de vara inne på vinter men man ska nu forska och se om inte kossorna kan vara ute året om. Det är nötterna på SLU (Svenska Lantbruks Universitetet) som skall bedriva forskningen.  
Jag kallar de nötter eftersom det finns rykten om att när man "forskade" fram standarden för kravmärkta ladugårdar så använde man mer eller mindre idiotiska metoder, men det kan vi ta en annan gång.
SLU skall nu kartlägga kossornas uteliv, alltså vad gör kor när de traskar omkring i leran? Man har redan kartlagt kossornas verksamhet inomhus och det är ganska intressanta siffror som kommer fram. 3 % av tiden egnas åt egenvård! D.v.s. klia sig på diverse inredning, våra kor har en gigantisk borste som de kan använda till groomingen.  35,7 % av tiden går åt till att äta och 27 % till att idissla. 19,5 % av tiden gör de ingenting, sover får man väll hoppas och slutligen så ägnar de 11,9 % av tiden till att utforska.  När en ko utforskar så letar de egentligen något att äta. Utforskningen går ofta till så att kon närmar sig ett föremål, luktar, slickar, en snabb bedömning om föremålet är ätbart, slickar en gång till för att vara riktigt säker, slutgiltig bedömning, äta/gå vidare. Nu vet jag inte om det är morgonpasset som har faktafel eller om SLU forskarna inte har 24 timmar på ett dygn men summerar man %en så blir det 97,1. Ja nu blev jag trött och ni har fått lära er mer om kor, ha de så länge. /A

Anna informerar